KOS RAWATAN TINGGI YAZID KUMPULAN SEARCH UNTUK PENYAKIT BUAH PINGGANG




Teman ketawa senang dicari, teman menangis seorang diri. Pepatah ini sememangnya sering kali dihadapi oleh ramai insan yang kadangkala diuji oleh Allah SWT dengan pelbagai ujian. Hakikat tersebut turut dirasai oleh pemain drum kumpulan Search, Yazid Ahmad, 52, yang kini mengidap penyakit kegagalan buah pinggang. Walaupun sudah hampir enam tahun dia menderita, namun dia tetap tabah tanpa mahu menyusahkan sesiapa

"Sekarang ini kalau saya bercakap sedikit mesti cepat penat dan akan batuk tanpa henti," ujar Yazid ketika menghadiri majlis berbuka puasa bersama Clixster Mobile yang diadakan di Sri Hartamas, Kuala Lumpur, kelmarin. Dia yang kelihatan agak uzur telah ditemani oleh dua anaknya. Lebih menyedihkan, wajah Yazid juga kelihatan susut dan dia terpaksa berjalan menggunakan tongkat kerana sakit di bahagian belakang. 

"Alhamdulillah, syukur apabila masih ramai yang bermurah hati dan tampil membantu mengurangkan beban dan tidak kurang juga sentiasa memberikan kata-kata semangat dan sebagainya. Sampai satu peringkat saya tidak mahu menyusahkan mereka dan saya menjadi seorang yang suka mengasingkan diri daripada orang lain," katanya dengan nada sebak sambil menitiskan air mata. 

Untuk makluman, Yazid memerlukan sekurang-kurangnya RM2,800 setiap bulan untuk menampung kos rawatan hemodialisis sebanyak empat kali sehari selama empat jam. "Setakat ini Alhamdulillah duit simpanan dan bantuan daripada keluarga dan rakan-rakan membolehkan saya membayar kos rawatan tersebut tetapi saya tidak boleh selamanya menyusahkan mereka. Jika kesihatan mengizinkan saya ingin meneruskan projek Drum Clinic Tour bagi mengajar pelajar sekolah bermain drum dengan betul dan hasil daripada program tersebut dapatlah saya buat belanja perubatan," ujar Yazid dipetik sebagai berkata. 

Bagaimanapun, Yazid kini lebih tabah dan menganggap penyakit buah pinggang yang dihidapinya itu sebagai satu bentuk penyucian dosa yang pernah dilakukannya sebelum ini. Tambahnya, dia reda dengan dugaan yang diberi oleh Allah SWT.  "Dulu saya tertanya-tanya juga kenapa saya perlu menanggung penderitaan ini tetapi saya sedar ini adalah ujian dan sentiasa minta dikuatkan iman untuk meneruskan kehidupan dan melawan penyakit ini. Ia bukan mudah tetapi setiap apa yang berlaku itu pasti ada hikmah disebaliknya dan saya perlu tabah mengharungi penyakit ini," katanya. 



APA ITU PENYAKIT BUAH PINGGANG
Penyakit buah pinggang bermakna buah pinggang kita tidak lagi berfungsi dengan baik. Badan kita tidak dapat lagi mengawal jumlah cecair dalam badan atau pun tidak dapat mengimbangi jumlah zat yang diperlukan seperti potassium dan fosforus. Dalam sesetengah kes, kehilangan fungsi buah pinggang ini adalah sementara dan boleh dipulihkan. Tapi kebanyakan kes adalah berkekalan. Walaupun penyakit buah pinggang tu bersifat sementara tapi kita mestilah merawat dengan segera untuk mengelakkannya daripada berkekalan dan lebih memudaratkan. 

PUNCA PENYAKIT BUAH PINGGANG

1. Kerosakan buah pinggang kronik boleh berpunca daripada beberapa masalah buah pinggang itu sendiri seperti buah pinggang polisistik, jangkitan buah pinggang, penyumbatan arteri renal (yang membekalkan darah kepada buah pinggang), penyumbatan di dalam salur kencing kerana batu karang atau ketumbuhan, penggunaan sesetengah ubat dalam jangka panjang dan kecacatan buah pinggang secara semulajadi

2. Diabetes: Kandungan paras gula di dalam darah yang tinggi lama-kelamaan akan merosakkan buah pinggang dan menyebabkan keadaan yang dipanggil diabetes nefropati yang merupakan penyebab nombor satu kegagalan buah pinggang. Satu pertiga pesakit diabetes mengalami diabetes nefropati.

3. Tekanan darah tinggi (hipertensi): situasi yang merujuk kepada tekanan kuat pada salur darah yang menolak dinding arteri. Tekanan darah tinggi kronik boleh menyebabkan kerosakan salur darah dan fungsi penapisan di dalam buah pinggang. 


TANDA TANDA PENYAKIT BUAH PINGGANG

1. Ketidakselesaan atau rasa terbakar ketika membuang air kecil. 
2. Darah keluar bersama sama air kencing
3. Perubahan pada kekerapan membuang air kecil 
4. Sakit belakang
5. Kerap buang air kecil, terutama pada tengah malam
6. Bengkak pada pergelangan kaki 
7. Sembap pada keliling mata yang berlarutan terutama pada sebelah pagi. 

TIPS YANG PERLU DIAMALKAN BAGI PESAKIT BUAH PINGGANG 
  • Pemakanan seimbang
  • Minum sekurang kurangnya dua liter sehari
  • Berhenti merokok
  • Kekalkan berat badan seimbang
  • Bersenam setiap hari sekurang kurangnya 30 minit 
VITAMIN SHAKLEE UNTUK MEMBANTU PESAKIT BUAH PINGGANG 

CARA BUAT PEMBELIAN VITAMIN UNTUK PENYAKIT BUAH PINGGANG

CARA 1
Anda boleh terus klik ke SET PENYAKIT BUAH PINGGANG ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan

CARA 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.

IsmaLyeza
Email: shakleebyisma@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 012-6716961
COD Area: Seremban, Port Dickson, Bandar Baru Bangi


ALTERNATIF LAIN KALAU TAKNAK MAKAN BANYAK SUPPLEMEN?

VIVIX UNTUK PENYAKIT BUAH PINGGANG 


"Saya adalah seorang pesakit buah pinggang yang kronik sebelum ni. Doktor kata kedua dua buah pinggang saya dah kecut dan berlubang lubang. Doktor syorkan saya supaya buat rawatan dialisis. Tetapi saya tak setuju dengan rawatan tersebut. Dalam masa 10 hari saya dimasukkan dalam wad berat badan saya dah kurang 17kg. Saya minta keluar hospital dan saya minum VIVIX. UBat hospital saya hanya makan sekali sekala. Hari Jumaat saya jumpa doktor pakar dan mengatakan buah pinggang saya dah ada perkembangan yang baik dan tak perlu buat rawatan dialisis."



Harga 1 Botol VIVIX hanya RM503.50 dan anda boleh terus membeli di SINI >  VIVIX
Nak dapatkan Harga VIVIX dengan SUPERJIMAT? Hubungi saya di 012-6716961


CARA BUAT PEMBELIAN VITAMIN UNTUK PENYAKIT BUAH PINGGANG











CARA 1


Anda boleh terus klik ke SET PENYAKIT BUAH PINGGANG ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan







CARA 2


Anda boleh terus klik ke VIVIX ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan





CARA 3


Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.


IsmaLyeza
Email: shakleebyisma@gmail.com
Call/SMS/WhatsApp: 012-6716961
COD Area: Seremban, Port Dickson, Bandar Baru Bangi
Previous
Next Post »

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...