HATI HATI BADAN GEMUK BOLEH JADI PUNCA SAKIT SENDI DAN LUTUT SAMPAI SUSAH NAK BERGERAK

Berat badan berlebihan ataupun gemuk boleh menjadi salah satu punca sakit sendi dan lutut




Sendi yang paling sering mengalami kerosakan adalah seperti tangan, lutut, pinggul, dan tulang punggung. Sebenarnya ada banyak lagi punca terjadinya masalah sakit sendi dan masalah berat badan berlebihan merupakan salah satu daripadanya

Apabila seseorang itu mengalami masalah sakit sendi, aktiviti harian mula terganggu. Golongan ini akan menghadapai kesukaran berjalan, menaiki tangga, bersukan pun agak terbatas, melakukan kerja kerja rumah dan juga sakit ketika solat. Lagi teruk bila terpaksa memandu kereta jauh ke tempat kerja setiap hari. 


BAGAIMANA BADAN GEMUK BOLEH MEMPENGARUHI MASALAH SAKIT SENDI?




Menurut Perunding Pakar Bedah Ortopedik Pusat Perubatan Tropicana Dr Hisham Kunhimon, kebanyakan masalah itu berlaku disebabkan oleh sendi haus. Masalah sendi haus biasa berlaku di bahagian lutut dan pinggul yang disebabkan oleh berat badan berlebihan dan sendi yang rosak akibat kecederaan. Lutut adalah bahagian sendi yang paling biasa dan mudah mengalami kehausan.

Tulang paha, betis, tempurung lutut akan bertemu dan dipegang oleh ligamen. Pergerakan yang berlaku secara berulang terutama di bahagian lutut boleh menyebabkan rawan menjadi haus. Rawan yang terdapat pada sendi tidak mempunyai deria rasa. Justeru, apabila mengalami kehausan ia akan menjadi kasar dan berbunyi

Jika rawan menjadi kasar dan retak, ia akan memberikan rasa sakit kepada pesakit. Salah satu punca masalah sendi haus disebabkan berat badan berlebihan. Biarpun semua individu akan mengalami sendi haus apabila meningkat usia emas, masalah berkenaan akan lebih cepat berlaku kepada individu yang mempunyai berat badan berlebihan.


SIAPAKAN GOLONGAN YANG BERPOTENSI UNTUK SAKIT SENDI? 



  • GOLONGAN OBESITI ATAU PUN GEMUK - Masalah sendi haus biasa berlaku di bahagian lutut dan pinggul yang disebabkan oleh berat badan berlebihan 
  • GOLONGAN WANITA - dikatakan lebih tinggi risiko mendapat masalah berkenaan yang akan berlaku dipercayai selepas putus haid kerana hormon yang semakin berkurangan.
  • UMUR - Dianggarkan 10 hingga 20 peratus risiko mendapat masalah sendi haus dalam kalangan orang dewasa dan ia meningkat kepada 23 peratus kepada individu berusia 55 tahun ke atas. Risiko terus meningkat kepada 39 hingga 40 peratus bagi individu berusia 65 tahun ke atas mengalami masalah sendi haus hingga menyebabkan kesukaran ketika bergerak terutama berjalan, bangun atau duduk


TANDA TANDA AWAL SESEORANG ITU MENGALAMI MASALAH SAKIT SENDI

  1. Bunyi seperti tulang berlaga ketika bergerak.
  2. Mengalami kesakitan terutama ketika perlu berjalan jauh atau naik dan turun tangga.
  3. Bengkak di bahagian lutut. 
  4. Lama-kelamaan, pergerakan sendi menjadi kurang.
  5. Lutut akan mula membengkok ke luar.



APAKAH JENIS RAWATAN YANG SESUAI UNTUK MASALAH SAKIT SENDI?

Apabila mendapatkan rawatan di klinik, terdapat beberapa kaedah rawatan dan ubat yang akan diberi bergantung kepada tahap sakit sendi tersebut. Antaranya adalah : 


1. UBAT TAHAN SAKIT

Pesakit boleh diberikan suntikan yang membantu memberikan kelegaan sehingga dua tahun bergantung kepada tahap teruknya kerosakan sendi yang dialami.

2. PEMBEDAHAN


Apabila sakit terlalu teruk, menganggu aktiviti harian dan terpaksa mengambil ubat tahan sakit yang kerap, pesakit diberi pilihan terakhir iaitu pembedahan bagi menggantikan lutut yang bermasalah, Terdapat lebih 95 peratus pesakit yang menjalani pembedahan penukaran sendi dengan implan mendapat kelegaan sakit yang ketara di samping memperbaiki pergerakan lutut dan aktiviti harian. Penukaran sendi implan ini adalah rawatan terakhir jika pesakit masih mengalami sakit yang amat ketara dan tidak dapat dikurangkan oleh kaedah lain.

3. RAWATAN TERAPI DAN LATIHAN SENAMAN

Selepas pembedahan, pesakit perlu menjalani rawatan terapi dalam tempoh dua hingga tiga bulan bagi memastikan mereka mampu berjalan dan membuat aktiviti harian seperti menaiki tangga dan memandu dengan baik tanpa memerlukan sebarang alat bantuan.
Namun, aktiviti berat atau lasak seperti melompat atau mencangkung tidak digalakkan untuk mengelakkan implan cepat rosak. Latihan senaman yang sesuai penting untuk proses pemulihan sendi yang dirawat. Selepas pembedahan, pesakit dibenarkan untuk bermain golf, berjalan, menari dan berkebun.


APAKAH KESAN SAMPINGAN PENGAMBILAN UBAT SENDI YANG MENGANDUNGI STEROID?

Pada peringkat awal sakit sendi, klinik akan membekalkan ubat sendi yang mengandungi steroid. Namun pengambilan ubat yang mengandungi steroid dalam tempoh yang lama akan memberi kesan sampingan pada tubuh badan. Paling biasa dialami adalah bengkak anggota badan dan peningkatan berat badan secara tiba-tiba. Pengambilan tiga hingga lima hari berturut-turut sahaja sudah mencukupi untuk melihat kesan ini. Bukan sahaja penyakit sendi yang dialami semakin parah, malah ginjal mereka turut menjadi korban serta mengalami pendarahan usus (peptic ulcer). Selain itu, pesakit juga mengalami peningkatan gula dalam darah yang mengundang penyakit kencing manis serta tekanan darah meningkat (darah tinggi).


BAGAIMANA UNTUK MENCEGAH DARI MASALAH SAKIT SENDI DI USIA MUDA? 

Jadi jika kita tidak mahu mengambil apa apa ubat sendi yang mengandungi steroid, ubat tahan sakit atau pun sampai ke tahap melakukan pembedahan, kita seharusnya mengambil langkah mencegah walaupun dari usia muda. Bagaimana ingin mencegah sakit sendi? 
  1. Jaga berat badan.
  2. Rawatan awal selepas mengalami kecederaan akibat bersukan.
  3. Kaedah senaman yang betul untuk menguatkan otot atau menggunakan peralatan senaman sesuai bagi mengelakkan sebarang kecederaan.


ADAKAH SUPPLEMEN YANG TERBAIK UNTUK MENCEGAH SAKIT SENDI?


VIVIX Membantu mencegah dari masalah sakit sendi dan Kembali Kekal Cergas walaupun Selepas Pembedahan. Dan golongan wanita yang berpotensi untuk mendapat masalah sakit sendi juga digalakkan untuk mengamalkan Vivix setiap hari bagi mencegah masalah sendi haus. KENAPA VIVIX? 

  1. Kajian telah menunjukkan bahawa Resveratrol mempunyai kandungan antioxidant yang paling tinggi. Daripada kajian juga mendapati bahawa kandungan Resveratrol diadapati daripada kulit dan biji Anggur Muscadine\
  2. Antioxidant diperlukan pada kadar yang tinggi untuk mendapat kesihatan yang optima dan dapat membantu mencegah penyakit. Antioxidant dapat membantu dan membaik pulih sel rosak yang berpunca dari radikal bebas
  3. Resveratrol dapat mencegah dari sel kanser merebak kerana resveratrol dapat menghalang dari pembentukkan sel yang tidak normal dalam tubuh manusia merebak
  4. Menurut Eleanor G. Rogan seorang Profesor dari Uni. Of Nebraska Medical Center. Resveratrol ada keupayaan untuk mencegah peringkat permulaan kanser semasa estrogen baru hendak memulakan proses pengembangan kanser dengan menghalang pembentukkan estrogen DNA adducts ( sebatian kimia yang menyebabkan kanser yang melekat pada DNA).Dengan ini kami percaya seluruh sel kanser akan berhenti merebak sepenuhnya.




LANDMARK STUDY TERHADAP VIVIX 



Ada banyak research artikel berkaitan bahan2 aktif dalam produk Shaklee. Malah, Shaklee turut bekerjasama dengan profersor Universiti ternama untuk buat kajian produknya sendiri yang dinamakan Landmark Study.



Landmark Study I mengkaji produk multivitamin Shaklee, VitaLea yang boleh mengurangkan risiko penyakit-penyakit kronik & selamat digunakan dalam jangkamasa yang panjang.

Landmark Study II pula mengkaji produk paling hangat di pasaran iaitu Vivix yang dibuktikan boleh memanjang jangka hayat sel manusia, sekaligus mengurangkan risiko penyakit kronik,



Tapi untuk kesekian kalinya saya ingatkan supplemen dan ubat fungsinya berbeza. Supplements seperti VIVIX, walaupun banyak kajian membuktikan bahan aktif dalam Vivix, iaitu resveratrol boleh mengawal penyakit kronik, tapi Vivix bukan bertujuan untuk merawat atau menyembuhkan penyakit.



Tetapi lebih kepada menyokong rawatan & pencegahan penyakit. Kalau mencegah tu, Vivix sangat sesuai diambil oleh orang yang sihat la. Tapi tak boleh nafikan juga sel-sel orang sakit juga perlukan nutrisi yang secukupnya, sama seperti yang diperlukan oleh orang yang tiada penyakit.


KISAH SEORANG WANITA ANAK TIGA YANG PULIH DARI SAKIT SENDI DAN LUTUT


Apa perasaan anda bila terseliuh, kemudian jatuh terduduk dalam bilik air. Pasti rasa terkejut dan takut . Betul tak..? Begitu lah yang terjadi pada saya . Dua kejadian lain hari. Lain masa tetapi pada bulan yang sama. Bulan lepas kan musim hujan. Jadi kerap ulang alik ke dapur. Yelah kan seharian hujan. anak-anak pula kejap-kejap nak susu..kejap2 masuk bilik air, pastu lapar balik.

.

Tak senang duduk melayan 3 beradik ni. Husna pulak baru belajar tak gunakan pampers. Jadi tumpu pada dia lebih. Huzaifah pula ada permainan baru. Suka buka tutup peti ais. Habis berkecah dia main air. Apa lagi.. tengah terkedek-kedek Kak Ita jalan ke dapur, terpelecok lah, tak perasan ada air. Nasib baik tak jatuh gedebuk. Selawat banyak-banyak. Nak marahkan Huzai dia apa tau kan. 
.

Terkejut sebab kaki terpelecot. Cepat-cepat saya sapu krim Herbal Blend. Risaunya hati hanya Allah sahaja yang tahu. Kejap-kejap tengok kaki ada kesan bengkak atau biru. Alhamdulillah tak ada apa-apa. Cepat-cepat saya ambil Vivix dan terus bancuh dengan kolagen. Alhamdulillah. Bangun pagi esoknya tak ada bengkak dan sakit kaki.
.

Selang beberapa hari saya jatuh terduduk pulak dalam bilik air. Licin sebab air dari basuhan mesin basuh. Entah macam mana fikiran melayang masa tu. Agaknya lupa nak baca doa masuk tandas pun iyer juga. Dipendekkan cerita, pinggang dan perut saya sakit akibat kesan terjatuh tu, saya sapu minyak panas di bahagian yang sakit dan minum Vivix campur kolagen. Setiap hari saya minum 2 kali . Pagi dan malam. Dan sebelum tidur, saya makan Ostematrix 5 biji setiap hari. 

.

Alhamdulillah sakit pinggang dah hilang, tiada apa-apa yang saya takutkan terjadi. Tetapi haid saya pula keluar terlampau banyak. Bila ke klinik doktor kata takde apa-apa , mungkin sebab hormon. Dalam masa sama saya pergi berurut . Mak bidan kata peranakkan saya turun sikit, Lagipun memang setiap 3 bulan saya akan berurut badan di kampung. Alhamdulillah semua nya baik-baik dan tiada apa yang perlu saya risaukan. 
.

Dalam masa yang sama tekanan darah tinggi saya pun stabil. Maklumlah bila dah masuk umur 40-an ni semua nak kena jaga. Lebih-lebih lagi bab kesihatan ni. Mungkin ramai tak tahu bahawa kolagen Shaklee sangat bagus untuk sendi juga. Bukan hanya untuk cantik semata mata tau. Bagi mereka yang mempunyai masalah sakit lutut atau sendi boleh cuba amal minum kolagen Shaklee dan Ostematrix, rasakan perbezaannya. Mengapa dan bagaimana Kolagen Shaklee untuk sendi?
Kolagen Shaklee mempunyai unsur ekstrak kerangan laut yang mana ia mengandungi glucosamine yg bantu membuat bendalir sebagai pelincir sendi. Manakala Vivix pula membantu memperbaiki sel-sel badan kita. Memang terbaik lah setiap suplemen Shaklee . Pelbagai jenis dan setiap satunya mempunyai khasiatnya tersendiri. 

Kita usaha untuk ke arah yang lebih sihat. Shaklee sahaja satu-satunya supplement brand yang terbukti berkesan melalui Landmark Study.




TESTIMONI PENGGUNA LAIN VIVIX UNTUK MASALAH SAKIT SENDI









CARA MEMBUAT PEMBELIAN VIVIX UNTUK SAKIT SENDI



CARA 1

Anda boleh terus klik ke VIVIX ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan. 

CARA 2

Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.

CARA 3
Dapatkan keahlian Shaklee secara percuma dengan pembelian dua botol VIVIX. Faedah menjadi ahli antaranya adalah dapat menikmati harga produk yang jauh lebih murah antara RM10-RM100 




IsmaLyeza
Visit my ig @almaricantikbyisma

Email: ismalizayahya86@gmail.com


COD Area: Seremban, Port Dickson, Bandar Baru Bangi


KONGSIKAN ARTIKEL INI DI : 
Previous
Next Post »